24-timmars simmare

Sylvain Estadieu heter jag. Jag kommer ursprungligen från Frankrike och flyttade till Sverige för ca fyra år sedan. Jag jobbar som ingenjör inom fordonsindustri. Förutom simning tycker jag väldigt mycket om att baka (god bröd, bakelser, praliner), lära mig spela musikinstrument och har precis upptäckt att löpning inte är lika tråkigt som jag bruka tycka när jag var yngre. Yoga och klättring har jag och min fru, Greta, börjat med alldeles nyss.

SIMERFARENHET
Jag började simma när jag var ungefär 5 år gammal, simmade några år i några olika klubbar i Frankrike, tävlade lite grann men blev aldrig snabb, jag fick simma i franska tredje divisions mästerskapen som en del av en lagkapp … en gång … och var den långsammaste av alla tävlande … men jag tyckte fortfarande att det var hur roligt som helst! Jag började med öppet vatten simning år 2000 när jag deltog i ett lopp över sjön i den franska staden Annecy (2.4 km). Det blev flera resor till Annecy åren efter, årets simhöjdpunkten för mig. År 2006 flyttade jag till Cork City, på Irland och hörde om folk som tränade för att simma ”the English Channel”. Jag läste om utmaningen, pratade med simmare som hade redan klarat det och bestämde mig för att anmäla mig. September 2009 simmade jag från England till Frankrike enligt ”Channel Rules” (ingen våtdräkt) i 14 timmar och 44 minuter. Sedan letade jag efter nya simutmaningar. Jag hörde att bara två personer hade någonsin klarat engelska kanalen med fjärilsim. Min första reaktion var att det var omöjligt. Inte långt efter bestämde jag att jag skulle prova det i alla fall. År 2010 var jag anmäld och i September 2013 klarade jag detta på 16 timmar och 42 minuter.

Andra roliga simningar jag har gjort: Lake Zurich 26 k, Vidösternsimmet 21 k, Lough Sheelin 15 k, Göteborgsimmet 5 k, Vansbrosimningen 3 k, UK Cold Water Swimming Championships (450 meter i 3.5-gradigt vatten).

TIPS
Att vara förberedd gör utmaningen mycket roligare. Det känns fantastiskt att klara att simma 24 timmar men det är även roligare att känna sig stark efter man har simmat 12-16 timmar. Det blir svårt mentalt mitt i natten, men det brukar kännas (lite) lättare efter hälften eller två tredjedelar. Kaffe, bullar och bra attityd hjälper mycket. Ta det 1 timme i taget och försök peppa dem andra. De kommer peppa dig med när du kommer ha det jobbigt!